اخبار
اتحادیه بهترین ساختار برای رشد مجموعه ­های هوافضایی است

در صنعت هوافضای كشور, شركت­های تخصصی غیردولتی یا غیرنظامی متعددی فعالیت دارند كه تا حدودی ناهماهنگ عمل می كنند در نتیجه نمی توانند هدفی درازمدت یا استراتژیك را برای خود تدوین كنند.

 


ادامه مطلب ...

انتقال گرما وحرارت در مکانیک

نتقال گرما یا تراوَژ گرما به انگلیسی Heat transfer)) به گَهولش (exchange) و یا تبادل انرژی گرمایی بین چندین راژمان‌ (سیستم) فیزیکی گفته‌می‌شود.


ادامه مطلب ...

مکانیک وابزار دقیق

در قسمت ابزار دقیق انواع ابزاردقیق مورد نیاز پروسه های صنعتی معرفی میگردد . ابزار دقیق در حقیقت زیر ساخت یک سیستم کنترل و اتوماسیون را تشکیل میدهند


ادامه مطلب ...

موتور احتراق داخلی (موتور درون سوز)

موتور های احتراق داخلی (internal combustion engine)  موتور های گرمایی هستند که در آن ها انرژی شیمیایی موجود در سوخت، در یک محفظه به نام محفظه احتراق آزاد می گردد و به وسیله محور خروجی در دسترس قرار می گیرد.

 


ادامه مطلب ...

نقش بهينه سازی مصرف انرژی در ساختمان با رعایت نکات معماری

انرژي از مهمترين كار مايه و اصلي‎بیشترین نيروي اساسي زندگي بشري محسوب گشته و تاريخ و تمدن بشري بر بنياد ابداعات و كشفيات در جهت تبديل انرژيهاي مختلف به يكديگر شكل گرفته است. 


ادامه مطلب ...

اتحادیه بهترین ساختار برای رشد مجموعه ­های هوافضایی است

13 مهر 1395

در صنعت هوافضای كشور, شركت­های تخصصی غیردولتی یا غیرنظامی متعددی فعالیت دارند كه تا حدودی ناهماهنگ عمل می كنند در نتیجه نمی توانند هدفی درازمدت یا استراتژیك را برای خود تدوین كنند.

 


نخستین همایش بین المللی جامع مکانیک ایران  به عنوان یک رویداد علمی تخصصی وبا هدف به روز نمودن اطلاعات علمی بوده و تبادل اطلاعات داخل و خارج از کشور با یکدیگر در زمینه مکانیک جامدات دینامیک، ارتعاشات و آکوستیک، درسال جاری در تهران برگزار می گردد. این گزارش درخصوص ساختارهای هوافضایی که یکی از محورهای اصلی این همایش می باشد به منظور دستیابی پژوهشگران به مقاصد علمی تهیه گردیده است.

در صنعت هوافضای كشور, شركت­های تخصصی غیردولتی یا غیرنظامی متعددی فعالیت دارند كه تا حدودی ناهماهنگ عمل می كنند در نتیجه نمی توانند هدفی درازمدت یا استراتژیك را برای خود تدوین كنند.

ضرورت و نقش متولی در صنعت هوافضای کشور

در صنعت هوافضای كشور، شركت­های تخصصی غیردولتی یا غیرنظامی متعددی فعالیت دارند كه تا حدودی ناهماهنگ عمل می‌كنند؛ در نتیجه نمی‌توانند هدفی درازمدت یا استراتژیك را برای خود تدوین كنند. لذا وجود یك متولی برای تبیین آرمان­ها و اهداف استراتژیك ضروری به نظر می‌رسد.

بحث دیگری كه از لحاظ متولی مطرح است، ایجاد سازمان یا وزارتخانه و غیره می‌باشد كه البته این بحث هم مفید است، ولی سوال اساسی این است كه سیاست این متولی چه باید ‌باشد؟

افرادی باید تصمیم‌‌گیرنده باشند كه تخصص كار را همراه با ترجربه کاری در صنایع موجود داشته باشند و مشكلات كار را بدانند، ایجاد انگیزه كنند و از پیشنهادهای جانبی استفاده كنند كه در الگوی «اتحادیه» (که در ادامه در مورد آن بحث می­شود)، یك انجمن یا یک هیئت مدیره باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. هیئت مدیره باید مثل سنسور (sensor) عمل كند و اهداف را مدام تحلیل كند، بن‌بست‌ها را ببیند و از جرقه‌های ذهنی كه صورت می‌گیرد، حداكثر استفاده را ببرد.

  • متولی صنعت هوافضا باید به‌طور خودجوش به‌وجود آمده باشد

همچنین ارگان­هایی كه می‌خواهیم ایجاد كنیم، باید خود­جوش باشند نه اینكه از بالا یك ارگان یا وزارتخانه را به شركت­ها تحمیل كنیم؛ چون حداقل یكسال طول می‌كشد تا این ارگان شكل بگیرد و این به معنای این است که ما یك سال صنعت خود را تعطیل كرده‌ایم و هزینه و زمان زیادی را از دست داده‌ایم.

باید به تجربه كشورهای دیگر نگاه كنیم. مثلاً در آمریكا اكثر شركت­ها خصوصی هستند و دولت، آنها را حمایت می‌كند، بازار را برایشان تامین می‌كند و چون چرخهٔ جذب نیروهای متخصص را قوی كرده، شركت­ها رشد می‌كنند و تقریباً بازار دنیا را تسخیر كرده‌اند كه اگر به آمار تعداد هواپیماهای کوچک Aviation (General) قارهٔ آمریكا و عمدتاً آمریكای شمالی نگاه كنید، ۳ تا ۴ برابر كل دنیا است.

پس هر چیزی باید متناسب با نیازها رشد كند و رشد سرطانی هیچ وقت مفید نیست. یعنی ارگان یا وزارتخانه‌ای كه نداند نیازها و مشكلات چیست و می‌خواهد دستورالعمل تعریف و صادر كند، طبیعتاً نمی‌تواند موفق باشد.

  • بهترین ساختار برای رشد مجموعه­های هوافضایی، ساختار اتحادیه است

طبیعتاً هر صنفی برای اعمال یك سری مقررات و ایجاد یكنواختی بین مجموعهٔ خود، اتحادیه‌ای تشكیل می‌دهد. لذا ما می‌توانیم برای مجموعه‌های حداقل بخش خصوصی هوافضا نیز پیشنهاد اتحادیه را داشته باشیم و اتحادیه می‌تواند مجموعهٔ این شركت­ها را كه در منافع مشتركی سهیم هستند، هدایت كند و با گرفتن یكسری امتیازات از دولت (مثلاً معافیت مالیاتی)، سبب رشد این مجموعه‌ها گردد.

البته اتحادیه باید با مدون­كردن مشكلات مجموعه و ارائهٔ آن به مسئولان كشور، توان پی‌گیری و برآوردن نیازهایش را داشته باشد و این بهترین روش به نظر می‌رسد. اتحادیه یك شکل قانون­مند است و دولت برای این تشكل احترام خاصی قائل است و آنرا پشتیانی می‌كند. دولت باید حمایت کند، نه دخالت. طبیعتاً نقش و پشتیبانی دولت در سیستم‌های موجود دنیا غیر قابل انكار است، حتی بوئینگ با همهٔ عظمتش بدون پشتیبانی سیا­سی دولت ورشكست می‌شود. حمایت دولت باید دراز مدت، مستمر و قانونمند باشد. همچنین دولت در بخش تأمین بازار نیز بسیار نقش دارد و باید این کار را به موقع انجام دهد.

اما حمایت دولت به معنی دخالت نیست. در كشور با وجود سازمان­های متعدد، ولی هنوز نیازها مشخص و مشکلات مدون نشده است. شركت­ها بیان­كنندهٔ واقعیت­های تخصصی صنعت هواپیمایی هستند چراكه هر روز با مشكلات دست و پنجه نرم می­کنند و می­توانند با مطرح کردن مشکلات از طریق اتحادیه­ها و انتقال آن به مسئولین، زمینهٔ رفع آنها را فراهم كنند. در اتحادیه چون یک گروه هم­درد هستند، مشکلات را می­بینند و می­توانند جمع­بندی کنند. ولی دولت با یک دورهٔ چهار ساله نمی­تواند به صنعت ثبات بدهد. من برای موفقیت در صنعت هوایی، داشتن اتحادیه و روش­های کنسرسیوم را پیشنهاد می­کنم.

پس برای اینكه حرف متخصصین این بخش را بشنویم، بیشتر از اتحادیه را قبول نمی‌كنیم. چرا كه بالاتر از اتحادیه، دولت است و تجربه نشان داده كه دولت در صنعت نتوانسته است كاری هدفمند انجام دهد و بخش خصوصی حداقل در دههٔ گذشته موفق‌تر بوده است.

  • صنعت هوایی در کشور ما می تواند رشد کند

هنوز صنعت هوایی در کشور در انحصار گروه خاصی نیست و می­تواند رشد کند. ما از تکنولوژی خوبی در این بخش برخورداریم و حجم خوبی از متخصصین هوافضایی داریم. به نظر من یکی از صنایعی که در همه زمان­ها برای مملکت ما می­تواند ارزش داشته باشد، صنعت هواپیمایی است که در زمان جنگ نیز به ما بسیار کمک کرد.

ما باید به صنعت هوایی بیش از گذشته بها دهیم. مناسب است یک جمله­ای از شهید مدرس بگویم که ایشان در آن زمان، این حساسیت را دید و در مجلس وقت فرمود: اگر صنعت طیاره­سازی در ایران راه­اندازی نشود، همواره زیر سلطهٔ استعمار باقی خواهیم ماند.یعنی صنعت هواپیماسازی پلکان ترقی و جنگیدن با استعمار است و اگر شما آن ابزار را داشته باشید، می­توانید در مقابل استعمار بایستید.

ازکلیه علاقه مندان دعوت به عمل می آید تا جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آشنایی با محورهای همایش بین المللی مکانیک ، لینک های مرتبط راکلیک نمایند.

کلمات کلیدی :مفاخر،اختراعات،همایش بین المللی مکانیک ،همایش مکانیک ،کنفرانس مهندسین مکانیک ،مکانیک سیالات،خودرو،همایش ملی مکانیک ایران،بهمن 95،مهندسی مکانیک،مکانیک خودرو،کنگره ملی مکانیک،کنفرانس بین المللی مهندسی،کنفرانس ملی مکانیک،کنگره بین المللی مکانیک ایران،همایش جامع مکانیک،نخبگان مکانیک،انجمن مهندسی مکانیک ،نخستین همایش بین المللی مکانیک ،نخستین کنگره بین المللی مهندسی مکانیک ایران،همایش مکانیک،نخستین همایش جامع مکانیک، مکانیک جامدات،  آکوستیک  ، ارتعاشات، دینامیک ، رباتیک، ترمودینامیک، انتقال حرارت، انرژی و محیط زیست، بیو مکانیک، بهینه سازی  ، ساخت و تولید،  خودرو، مهندسی مکانیک ، کاربردهای صنعتی


1005
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 

حامیان رسانه ای

تماس با ما

021-33699094

021-36621318

021-36621319

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

مرکز همایش